منابع انرژی زمین گرمایی

نیروگاه زمین گرمایی

منابع انرژی زمین گرمایی، به پنج دسته تقسیم می شوند:

الف- منابع آب داغ:
این منابع در زیر زمین گرم می شوند و به سطح زمین منتقل میشوند. یکی از پرکاربرد ترین منابع موجود هستند. این منابع در سه طیف موجود می باشند:

– مخازن بالای 150 درجه که با تکنیک های معمولی می توان از آن برق تولید نمود.
– مخازنی با دمای بین 100 تا 150 درجه که با روش های پیشرفته از آنها برق تولید می کنند.
– مخازن آب کمتر از 100 درجه که برای استفاده های مستقیم به کار می روند.

ب- منابع بخار خشک:
منابعی با درجه دمایی بسیار بالا که بصورت بخار خشک یا ترکیب بخار و آب می باشند. این منابع به راحتی قابل تبدیل شدن به برق می باشند اما برای استفاده از آن با محدودیت هایی مواجهیم که در مناطق محدودی یافت میشوند.

ج- منابع تحت فشار زمین:
این منابع از آب شور تشکیل شده اند و حاوی گاز متان محلول میباشند. این گازها در عمق 3 تا 6 کیلومتری از سطح زمین یافت می شوند و حرارتی بین 90 تا 200 درجه را دارا می باشند.

نیروگاه زمین گرمایی

د- تخته سنگ های خشک داغ:
تخته سنگ های آتش فشانی اعماق زمین، که در عمق 3 تا 6 کیلومتری زمین موجود می باشند و با درجه حرارت بسیار بالا، برای تولید و تبدیل انرژی مناسب می باشند. برای بهره برداری از این منابع عظیم که در هر زمینی یافت می شود، چاه های عمیقی حفر می کنند. سپس آبی با فشار بالا به درون چاه وارد میکنند که این آب در اثر فشار هیدرولیکی، در سنگشکاف ایجاد کرده و هنگام عبور از شکاف های ایجاد شده گرم میشود و از چاه های دیگر بر میگردد. دمای این آب ها گاهی به 180 درجه هم میرسد و با افزایش 15 درصدی بازدهی نیروگاه، در تولید الکتریسیته نقش بسزایی ایفا می کند.

ه- منابع ماگمایی:
این منابع عظیم که به نام گدازه ها، با دمای بیش از 1500 درجه سانتی گراد درون زمین موجود است، معمولا بعلت محدودیت های فنی و تکنولوژیک، از این منابع عظیم استفاده نمیشود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *