استفاده از باطری ماشین در سیستم های خورشیدی

استفاده از باطری ماشین در سیستم های خورشیدی

در این مقاله کوتاه در می یابید که آیا می توانید در سیستم های خورشیدی به جای باطری خورشیدی از باطری ماشین استفاده نمایید یا خیر.

واقعیت این است که باطری های ماشین، باطری استارتی هستند که وقتی شما استارت بزنید روی دینام رفته و از طریق دینام شارژ می شوند.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود پشت چراغ‌قرمز ماشین را خاموش نکنیم یا هنگام خاموش بودن ماشین ضبط‌صوت را روشن نکنیم. چون دینامی وجود ندارد که باتری را شارژ کند و باتری به‌اصطلاح می‌خوابد. اما در سیستم های خورشیدی نباید قضیه به این شکل باشد.

 در طول روز خورشید پنل شما را شارژ می‌کند و شارژ پنل وارد باتری می‌شود. در طول شب که اوج مصرف شماست، قرار است از باتری بدون وجود نور خورشید و بدون دینام استفاده کنید. پس باتری خورشیدی باید این قابلیت را داشته باشد که تا انتها تخلیه شود. به این تا انتها تخلیه شدن ‌اصطلاحا دیپ سایکل (Deep Cycle) گفته می شود یعنی باتری تا انتهای سیکل عمیقش تخلیه می‌شود.

با این تفاسیر در سیستم های خورشیدی باید از باتری استفاده شود که به‌اصطلاح Deep Cycle باشد.

البته باید در نظر بگیرید که اگر از باتری مناسب سیستم خورشیدی استفاده می کنید  نیز نباید تا انتهای سیکل آن را تخلیه کنید. البته این امر به طراحان انرژی خورشیدی بر می گردد که باید به نحوی سیستم را طراحی کنند که اگر تمام مصارف تان را هم داشتید، باز هم 50 درصد باتری‌ها را استفاده کرده باشید. به این قابلیت DOD گفته می‌شود که معمولاً این ویژگی کیفیت محصولات را تعیین می‌کند و باعث می‌شود به‌هیچ‌وجه طول عمر باتری شما کم نشود.

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *