برق خورشیدی برای عشایر

برق خورشیدی برای عشایر

برق خورشیدی برای عشایر یکی از بهترین انتخاب ها می باشد. عشایر به دلیل عدم سکونت دائمی در منطقه ای خاص و کوچ رو بودن، عموما مشکل دسترسی به برق حتی برای رفع نیازهای اولیه به برق دارند. نیازهای اولیه مثل تامین روشنایی و حتی شارژ تلفن همراه و تبلت که در روزگار مدیا همه به آن حتی برای درس و مدرسه هم نیاز دارند، انکار ناشدنی است. در حال حاضر برخی از عشایر در ییلاق و قشلاق دسترسی به برق دارند و برخی در ییلاق یا ق شلاق. اما گروهی از عشایر سرزمینمان نه در ییلاق و نه در قشلاق به برق دسترسی ندارند و در حال حاضر اولین گزینه برای برق رسانی به آن ها تامین از محل تجدیدپذیرها به خصوص برق خورشیدی می باشد.

دولت برنامه های زیادی برای برق رسانی به آن دسته از عشایر که در ییلاق یا قشلاق و یا هر دو طرف، به برق دسترسی ندارند پیش گرفته اما هنوز راه برای تکمیل این عملیات باقیست.

 

نحوه استفاده از برق خورشیدی توسط عشایر

نحوه استفاده از برق خورشیدی توسط عشایر به دو صورت امکان پذیر است که در ادامه به آن میپردازیم.

استفاده از برق خورشیدی توسط عشایر

پکیج قابل حمل خورشیدی برای عشایر

اولین راه در اختیار قرار دادن، پکیج های برق قابل حمل خورشیدی است. پکیج های پرتابلی که با استفاده از پنل های خورشیدی باتری درون باکس ذخیره آن که بسته به مصرف می تواند ابعاد متفاوتی داشته باشد، شارژ می شوند. پنل های خورشیدی در محل زندگی عشایر، بر روی سیاه چادرها و حتی بر روی زمین در برابر تابش خورشیدی قرار می گیرند و با استفاده از کابل های اتصال به باکس ذخیره که می تواند داخل چادر باشد متصل می گردند. باکس های اتصال خروجی هایی برای 1-3 لامپ، خروجی usb برای شارژ باتری و حتی امکان اتصال به اینورتر با پورت فندکی و ارائه برق متناوب هم دارند. با این حساب نیازهای اولیه مثل تامین روشنایی، شارژ تلفن همراه و تبلت و حتی شارژ لپ تاپ نیز امکان پذیر است.

این پکیج ها به دلیل کم بودن وزن و حجمشان قابلیت حمل بسیار ساده ای دارند و حین کوچ روی و حتی در مسیر نیز قابل استقاده هستند.

برق خورشیدی برای عشایر

پمپ خورشیدی برای عشایر

دومین مورد استفاده ای که برق خورشیدی می تواند برایث عشایر داشته باشد، استفاده از پمپ هایی خورشیدی برای تامین آب می باشد. البته مشکل آبرسانی به اندازه تامین برق برای عشایر شاید حاد نباشد اما در بسیاری از مقاصد، این قشر عزیز برای دسترسی به آب نیز دچار مشکل هستند. همین الان نیز در بسیاری از روستاهای دور افتاده و بسیاری از گروه های عشایری، پمپ خورشیدی را که برای کار تنها به پنل خورشیدی احتیاج دارد و هم در داخل چاه قابل کارگذاری است و هم منابع آب سطحی، استفاده می نمایند.

پمپ های خورشیدی 1 اینچ یا 2 اینچ با هدهای نامی مختلفی وجود دارند و حتی می توانند آب را از فاصله 1200 متری از رودخانه و منابع سطحی به مصرف کننده برساند. به صورت عمودی نیز امکان آبرسانی از قلب 100-120 متری زمین با پمپ ها هد نامی 120 متر وجود دارد.

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • ناشناس 2 دسامبر 2022 / 20:50

    قیمت این پنل برق خورشیدی برای عشایر چقدره؟؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *