تولید برق خورشیدی ارزان تر از دیگر انرژی ها است!

برق خورشیدی ارزانتر از دیگر انرژی ها

به گزارش سرویس خبری هورآیش به نقل از برق نیوز، روزنامه گاردین نوشت: «گزارش آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (Irena)  نشان می دهد که تقریبا دو سوم از پروژه های بادی و خورشیدی که سال گذشته در سطح جهان اجرا شده اند، برق ارزان تری را نسبت به ارزان ترین نیروگاه های جدید زغال سنگ تولید می نمایند».

 این آژانس در جدیدترین گزارش خود نتیجه گرفت که: «کاهش هزینه‌های مزارع بادی و نیروگاه‌های خورشیدی به معنای آن است که ۶۲ درصد پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر می‌تواند هزینه ۸۰۰ گیگاواتی نیروگاه‌های زغال سنگ را کاهش دهد که تقریبا ۱۰ برابر بیشتر برای تامین نیاز برق انگلیس کفایت می‌کند.»

این گزارش نشان می دهد که هزینه‌های برق خورشیدی در سال گذشته با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده اما هزینۀ نیروگاه‌های بادی در ساحل ۱۳ درصد و نیروگاه‌های بادی داخل آب تنها ۹ درصد کاهش یافته است.

در زمانی کوتاه تر از 10 سال هزینه نیروگاه‌های خورشیدی و تولید برق خورشیدی چیزی بیشتر از ۸۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نیروگاه‌های بادی تاسیس شده در داخل آب حدودا ۵۶ درصد کاهش هزینه داشته اند و نیروگاه‌هایی که توربین‌های آنها در ساحل قرار دارد حدودا ۴۸ درصد نزول هزینه داشته اند.

 Irena در این گزارش اضافه کرد: «در اروپا، هزینه نیروگاه‌های جدید زغال سنگ تقریبا بالاتر از هزینه مزارع خورشیدی و بادی جدید بوده است. همچنین هزینه تولید انرژی از منابع تجدید شدنی در آمریکا بین سه چهارم و ۹۱ درصد از نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از سوخت زغال سنگ کاهش خواهد یافت و این در حالی خواهد بود که انرژی تجدیدشدنی در هند ارزان‌تر از ۸۷ درصد و ۹۱ درصد از نیروگاه‌های جدید زغال سنگ خواهد بود».

این گزارش همچنین پیش بینی می‌کند که هزینه تولید انرژی های پاک در سال‌های آتی همچنان کاهش خواهد یافت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *